Vuoto-hyvitykset

Hyvitys vahinkotilanteessa hukkaan menneestä vedestä

Vesihuoltolaitos voi harkita vesilaskun hyvitystä hukkaan menneestä vedestä tilanteessa, jossa asiakkaan kiinteistössä on sattunut vaikeasti havaittava vesivahinko, jossa vuotovedet eivät ole päätyneet viemäriin. Vapautus voidaan myöntää ainoastaan jäteveden käyttömaksusta. Muista maksuista ei myönnetä vapautusta. 

Vuotohyvitykset

Hyvitys vahinkotilanteessa hukkaan menneestä vedestä

Vesihuoltolaitos voi harkita vesilaskun hyvitystä hukkaan menneestä vedestä tilanteessa, jossa asiakkaan kiinteistössä on sattunut vaikeasti havaittava vesivahinko, jossa vuotovedet eivät ole päätyneet viemäriin. Vapautus voidaan myöntää ainoastaan jäteveden käyttömaksusta. Muista maksuista ei myönnetä vapautusta. 

 

Millaisessa tilanteessa hyvitystä voi hakea? 

Hyvitys vesivuodosta voidaan myöntää sellaisessa tilanteessa, jossa asiakas voi näyttää vahingon toteen ja jossa vesimäärä on huomattava. Omavastuun raja on 30 kuutiota, eli vain yli 30 kuution ylittävästä vesimäärästä voi hakea vapautusta. 

Hyvitys myönnetään takautuvasti enintään yhden vuoden pituiselta vuotoajalta. Aika lasketaan siitä, kun vuoto on korjattu.  Anomus hyvitykseen on tehtävä kirjallisena vuoden sisällä vuodon havaitsemisesta.   

Mikäli asiakas ei ole ilmoittanut vesilaitoksen pyytämää vesimittarin lukemaa vuosittain, ei vuotoveden määrää voida arvioida luotettavasti, ja siinä tapauksessa hyvitystä ei voida myöntää.  

Millaisessa tilanteessa hyvitystä ei makseta? 

Vesihuoltolaitos ei myönnä hyvitystä vuodoista, jotka johtuvat asiakkaan viallisista vesijohtolaitteista kuten hanoista, wc-pytyistä tai kastelujärjestelmistä. 

Paljujen, uima-altaiden, säiliöiden täyttöön, sekä pihojen / muiden viljelysten kasteluun käytettyjä vesiä eikä niiden osalta viemäriin päätymättömiä vesiä hyvitetä.

Vesihuoltolaki

Hyvityskäytäntöä ohjaa voimassa oleva lainsäädäntö, erityisesti vesihuoltolaki ja vesihuollon yleiset toimitusehdot. Yleisten toimitusehtojen ja vesihuoltolain perusteella vesihuoltolaitoksella ei ole velvollisuutta korvata hukkaan mennyttä vettä, mikäli tämä ei johdu vesilaitoksen virheellisestä toiminnasta.  Toimitusehtojen mukaan asiakkaalla on velvollisuus ja vastuu tarkkailla ja pitää huolta omasta johdostaan ja kodin vesi- ja viemärikalusteista.

Usein kysyttyä

Vastauksia kysymyksiin Liedon Veteen liittyen

Lue lisää
Haluan liittyä Liedon Veden vesi- ja viemäriverkostoon, miten toimin?
Asiakas hakee liittymistä vesi- ja viemäriverkostoon. Hakemus löytyy Liedon Veden nettisivuilta ( Lomakkeet – Liedon Vesi ).

Kun liittymissopimus on allekirjoitettu sekä asiakkaan, että vesihuoltopäällikön toimesta voidaan tilata liitostyöt.

Liitostyöt toteuttaa vain Liedon Veden henkilökunta.
Miten ja missä vaiheessa liitostyö tilataan?
Liitostyö voi tilata, kun liittymissopimus on allekirjoitettu.

Tilaus tehdään Liedon Veden vikapäivystys numerosta 0500 742191.

Liitostyö tulee tilata hyvissä ajoin noin kaksi viikkoa ennen liitostyön tarvetta.

Liitostyöt toteuttaa vain Liedon Vesi!
Mitä vesiliittymä sisältää?
Vesiliittymä sisältää oikeuden liittyä ja käyttää vesijohto- ja viemäriverkostoa.

Liittymämaksuun sisältyy 30 metriä vesijohtoputkea. Mikäli tarve on pidempään putkeen, laskutetaan ylimenevä osuus metrimääräisesti Liedon Veden toimesta.

Liitostyömaksu sisältää vesimittarin kokoa 20 sekä talosulkuventtiilin. Mittarointi laskutetaan erikseen.
Ostin/myin kiinteistön, liittymissopimuksen siirto uudelle omistajalle?
Sopimuksen siirtoa tehdessä tulee täyttää hakemus sopimuksen siirrosta, joka löytyy Liedon Veden nettisivuilta (Lomakkeet – Liedon Vesi).

Kiinteistön omistajan tiedot eivät päivity esimerkiksi maistraatin kautta Liedon Vedelle, vaan uuden omistajan laskutustiedot tulee ilmoittaa meille.

Vedentulo on lakannut, mitä minun kuuluu tehdä?
Selvitä tehdäänkö talossa / taloyhtiössä korjaustöitä, jonka vuoksi veden tulo on voitu katkaista. Myös vesijohtotyöt ovat mahdollisia asuinalueellasi.

Ennalta suunnitelluista vesihuoltotöistä Liedon Vesi tiedottaa asiakkaita etukäteen tekstiviestillä.

Äkillisissä putkirikkotilanteissa Lieden Vesi tiedottaa asiakkaitaan mahdollisimman pian tekstiviestillä, nettisivuilla ja Facebookissa.

Voit tarkastaa tilanteen häiriökartalta. Tarvittaessa ota yhteys Liedon Veden vikapäivystykseen 0500 742 191 (24h).

Ota Yhteyttä

Reittiohjeet
taustakuva